> 무어의 법칙 (Moore's Law)
마이크로칩(반도체 집적회로)의 성능이 2년(24개월)마다 2배로 증가한다는 법칙이다. 18개월마다 2배로 증가한다는 말이 있지만, 이는 무어가 직접 본인이 한 말이 아니라고 부인했다. 좀 더 광범위하게 정의하면 컴퓨터의 성능은 일정 시기마다 기하급수적으로 증가한다는 법칙을 말한다고 볼 수 있다. 컴퓨터 기술의 발전은 무어의 법칙에 의해 뒷받침되고 있다.
Moore's Law refers to Moore's perception that the number of transistors in a dense integrated circuit doubles about every 2 years. There's a saying that it doubles every 18 months, but Moore denied it himself. More broadly defined, this law states that compter performance increases exponentially periodically. Progress in computer techologies is underpinned by Moore's Law.
> 추상화 (Abstraction)
추상화를 통해 복잡한 문제를 해결할 수 있다. 우리는 ISA(Instruction Set Architecture)를 통해 하드웨어와 소프트웨어를 연결하는 인터페이스를 설계하고 저레벨 요소를 숨길 수 있다.
Abstraction helps us dealing with complexities. We can design interface between Hardware and Software with ISA(Instruction Set Architechure) and hide lower-level details.
> High-level Language to Instructions
명령어 (ISA : Instruction Set Architecture)는 하드웨어가 이해할 수 있는 저레벨 언어이다.
명령어를 나타내기 위해서는 0 또는 1 (비트)로 나타낸다.
하지만 인간이 이진수를 사용하기는 힘들기 때문에 어셈블러를 사용한다.
어셈블러는 symbolic 언어를 이진수로 바꾸어준다.
ex) ADD A, B → 1000110010100000
Instruction (ISA : Instruction Set Architecture) is a low-level language that H/W can understand.
We use "bits" (0 or 1) to represent instructions.
Since it's too difficult for human to use binary number, we use assembler which translates symbolic language into binary number.
ex) ADD A, B → 1000110010100000
> Components of a Computer
1. 기본 기능 (Basic functions)
● 데이터 입력 (Input data)
● 데이터 처리 (Process data)
● 데이터 저장 (Store data)
● 데이터 출력 (Output data)
2. 구성 요소 (Components)
● Datapath: 연산 수행
● Control: Instruction에 따라 Datapath, memory, I/O device 컨트롤
● Memory: input, output 데이터 저장
● Input
● Output